Hyvät kengät

Kengistä aiheutuu monien jalkojen vaivat. Kengän oikea koko on aika ajoin hyvä tarkastaa mittaamalla tai irrotettavan pohjallisen avulla. Iän myötä kengän koko saattaa muuttua.

Kengässä tulisi olla 1-1,5 cm käyntivaraa. Lyhyet ja pienet kengät aiheuttavat painetta varpaisiin ja kynsiin, jolloin tulee kovettumia ja känsiä, kynnet saattavat paksuuntua ja varpaisiin tulla virheasentoja. Kenkien osto kannattaa ajoittaa iltapäivään, koska jalat aina hieman turpoavat päivän aikana.

Hyvien kenkien ominaisuuksia

  • hengittävä materiaali esim. nahka, kangas, core tex
  • suora lesti
  • kärki jalkaterän mallinen ja alustassa kiinni (ei saa nousta ylöspäin)
  • korkoa enintään 2 cm
  • irrotettava pohjallinen
  • riittävä ja säädettävä kiinnitys
  • suora sisäpohja
  • kiertolöysä
  • taipuisa ja joustava
  • kantakappi tukeva

 

Liikettä jalkoihin

Päivittäinen jalkavoimistelu vahvistaa jalkojen lihaksia, vilkastuttaa verenkiertoa ja ehkäisee jalkavaivojen syntymistä. Jalkajumppa onnistuu vaikka televisiota katsellessa.

Helppoa jalkajumppaa

  • nilkkojen pyörittelyä välillä suuntaa vaihtaen
  • nilkkojen ojennus suoraksi ja koukistus
  • pallon pyörittely jalkapohjalla (mikä vaan pallo käy)
  • varpaiden harottelu ja laittaminen suppuun
  • varpaille nousua seisten, kantapäille nousua myös
  • esineiden nostelua varpailla
  • seisten varpaiden harotus ja jännittäminen lattiaa vasten (sormilla voi auttaa varpaita haralleen, jos muuten ei onnistu ja sitten pitää niitä hetki harallaan)
  • jalkaterän lyhentäminen seisten, jännitä päkiää kantapäätä kohti siten että holvikaari nousee (hyvä liike jos holvikaari madaltunut)
  • varpaiden suoristelua sormien avulla, jos ns. vasaravarpaat (pitää nivelten liikkuvuutta yllä)

Pienikin liike on hyväksi!